GIS چیست؟

سیستم اطلاعات مکانی (GIS) سیستمی‌است که انواع داده‌‌ها را ایجاد، مدیریت، تجزیه و تحلیل و نقشه برداری می‌کند. GIS داده‌ها را به نقشه متصل می‌کند، داده‌های مکان (جایی که اشیا هستند) را با انواع اطلاعات توصیفی (چیزها در آنجا چگونه هستند) یکپارچه می‌کند و پایه ای را برای نقشه برداری و تجزیه و تحلیل فراهم می‌کند که در علم و تقریباً هر صنعتی استفاده می‌شود. GIS به کاربران کمک می‌کند تا الگوها و روابط مکانی را درک کنند. این مزایا شامل بهبود ارتباطات و کارایی و همچنین مدیریت و تصمیم گیری بهتر است. صدها هزار سازمان تقریباً در هر زمینه ای از GIS برای ایجاد نقشه‌هایی استفاده می‌کنند که تجزیه و تحلیل می‌کند، اطلاعات را به اشتراک می‌گذارد و مشکلات پیچیده را در سراسر جهان حل می‌کند.

فناوری GIS علم جغرافیا را با ابزارهایی برای درک و همکاری به کار می‌گیرد و به افراد کمک می‌کند تا به یک هدف مشترک برسند: “به دست آوردن هوش عملی از انواع داده‌‌ها”. GIS انواع مختلفی از لایه‌های داده را با استفاده از موقعیت مکانی ادغام می‌کند. بیشتر داده‌‌ها دارای یک جزء جغرافیایی هستند. داده‌های GIS شامل تصاویر، ویژگی‌‌ها و نقشه‌های پایه مرتبط با صفحات گسترده و جداول است. تجزیه و تحلیل مکانی این داده‌‌ها به شما امکان می‌دهد ارزیابی کنید، تخمین بزنید و پیش بینی کنید، تفسیر کنید، درک کنید و دیدگاه‌های جدیدی را به بینش و تصمیم گیری خود ببخشید و آنها را با ساخت برنامه‌های رایانه‌ای GIS پیاده‌سازی کنید. نقشه‌های GIS به راحتی در برنامه‌ها به اشتراک گذاشته می‌شوند و تقریباً برای همه در همه جا قابل دسترسی هستند. برنامه‌های GIS تقریباً در همه جا کار می‌کنند: روی تلفن‌های همراه، تبلت‌ها، مرورگرهای وب و رایانه‌های رومیزی.

تاریخچه GIS

در پنج دهه گذشته، GIS از یک مفهوم به یک علم تبدیل شده است. تکامل خارق العاده GIS از یک ابزار ابتدایی به یک پلت فرم مدرن و قدرتمند برای درک و برنامه ریزی جهان ما با چندین نقطه عطف کلیدی مشخص شده است. حوزه سیستم‌های اطلاعات مکانی (GIS) در دهه ۱۹۶۰ با ظهور رایانه‌‌ها و مفاهیم اولیه جغرافیای کمی و محاسباتی آغاز شد. کارهای اولیه GIS شامل تحقیقات مهم جامعه دانشگاهی بود. بعدها، مرکز ملی اطلاعات و تحلیل جغرافیایی، به رهبری مایکل گودچایلد، تحقیقاتی را در مورد موضوعات کلیدی علم اطلاعات جغرافیایی مانند تجزیه و تحلیل مکانی رسمی کرد. این تلاش‌‌ها به یک انقلاب کمی در دنیای علم جغرافیا دامن زد و زمینه را برای GIS فراهم کرد. تلاش راجر تاملینسون برای شروع، برنامه ریزی و توسعه سیستم اطلاعات جغرافیایی کانادا منجر به ایجاد اولین سیستم اطلاعات جغرافیایی کامپیوتری در جهان در سال ۱۹۶۳ شد. دولت کانادا به تاملینسون دستور داده بود تا فهرستی قابل مدیریت از منابع طبیعی خود ایجاد کند. او استفاده از رایانه را برای ادغام داده‌های منابع طبیعی از تمام استان‌‌ها در نظر گرفت. تاملینسون طرحی را برای محاسبات خودکار برای ذخیره و پردازش مقادیر زیادی داده ایجاد کرد که به کانادا امکان داد برنامه ملی مدیریت کاربری زمین خود را آغاز کند. او همچنین نام آن را GIS گذاشت.‌ هاوارد فیشر در سال ۱۹۶۴ در دانشگاه نورث وسترن یکی از اولین برنامه‌های نرم‌افزار نقشه برداری کامپیوتری معروف به SYMAP را ایجاد کرد. او در سال ۱۹۶۵ آزمایشگاه گرافیک کامپیوتری‌ هاروارد را تأسیس کرد. در حالی که برخی از اولین نرم‌افزارهای رایانه‌ای نقشه‌برداری در آزمایشگاه ایجاد و اصلاح شد، همچنین به مرکز تحقیقاتی برای تحلیل و تجسم فضایی تبدیل شد. بسیاری از مفاهیم اولیه برای GIS و کاربردهای آن در آزمایشگاه توسط مجموعه ای با استعداد از جغرافیدانان، برنامه‌ریزان، دانشمندان کامپیوتر و دیگران از بسیاری از زمینه‌‌ها تصور شد. در سال ۱۹۶۹، جک دنجرموند – یکی از اعضای آزمایشگاه‌ هاروارد – و همسرش لورا موسسه Esri را تأسیس کردند. این شرکت مشاوره نقشه‌برداری کامپیوتری و تحلیل مکانی را برای کمک به برنامه‌ریزان کاربری زمین و مدیران منابع زمین در تصمیم‌گیری آگاهانه اعمال کرد. کار اولیه این شرکت ارزش GIS را برای حل مسئله نشان داد. Esri در ادامه بسیاری از روش‌های نقشه برداری GIS و تجزیه و تحلیل فضایی را که اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرند، توسعه داد. این نتایج علاقه گسترده‌تری به ابزارهای نرم‌افزاری شرکت و جریان‌های کاری ایجاد کرد که اکنون استاندارد GIS هستند. با قدرتمندتر شدن محاسبات، Esri ابزارهای نرم‌افزاری خود را بهبود بخشید. کار بر روی پروژه‌هایی که مشکلات دنیای واقعی را حل می‌کرد، شرکت را به نوآوری و توسعه ابزارها و رویکردهای قوی GIS سوق داد که می‌توانند به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرند. کار Esri از جامعه دانشگاهی به عنوان روشی جدید برای انجام تحلیل و برنامه ریزی فضایی به رسمیت شناخته شد. در نیاز به تجزیه و تحلیل تعداد فزاینده ای از پروژه‌‌ها به طور موثرتر، Esri ARC/INFO – اولین محصول تجاری GIS را توسعه داد. این فناوری در سال ۱۹۸۱ منتشر شد و تکامل Esri را به یک شرکت نرم افزاری آغاز کرد.

امروزه، GIS به افراد این امکان را می‌دهد که لایه‌های نقشه دیجیتال خود را برای کمک به حل مشکلات دنیای واقعی ایجاد کنند. GIS همچنین به وسیله ای برای به اشتراک گذاری و همکاری داده‌‌ها تبدیل شده است و الهام بخش دیدگاهی است که اکنون به سرعت در حال تبدیل شدن به واقعیت است – یک پایگاه داده GIS پیوسته، همپوشانی و قابل همکاری در جهان، تقریباً در مورد همه موضوعات. امروزه صدها هزار سازمان هر روز کار خود را به اشتراک می‌گذارند و میلیاردها نقشه ایجاد می‌کنند تا پدیده‌ها را بیان کنند و الگوها، روندها و روابط را در مورد همه چیز آشکار کنند. GIS با حرکت به سمت وب و محاسبات ابری و ادغام با اطلاعات بلادرنگ از طریق اینترنت چیزها، به پلتفرمی بسیار مفید تبدیل شده است. از آنجایی که جهان ما با مشکلات ناشی از افزایش جمعیت، از دست دادن طبیعت و آلودگی مواجه است، GIS نقش مهمی را در چگونگی درک و رسیدگی به این مسائل ایفا می‌کند و ابزاری برای برقراری ارتباط راه‌حل‌‌ها با استفاده از زبان مشترک نقشه برداری فراهم می‌کند.